no-nonsenseno-nonsense - consulting...

Klanten willen productinformatie, keuze, prijzen en vertrouwen

Op deze wijze bouwen wij winstgevende sites

Efficiënte e-marketing op basis van performance

Sinds een tiental jaar hebben wij geprobeerd om het beste uit de e-marketing technieken te halen. Hierbij een overzicht van methodes die hun return on invest (ROI) bewezen hebben. Het belangrijkste voordeel van e-marketing is dat ze gebaseerd is op performance, de verkoopsresultaten van uw marketingcampagnes zijn exact meetbaar en hierdoor kunt u vaststellen of ze al dan niet rendabel zijn. Alle soorten campagnes kunnen met vrij beperkte middelen getest worden, en afhankelijk van de resultaten moet u ze optimaliseren of stoppen. Hou er rekening mee dat bij de start van uw project geinvesteerd moet worden in e-marketing zonder dat u onmiddelijk winst maakt.


Zoekmachine optimalisatie

Search Engine Optimization (SEO) – Om een product of een dienst te vinden maken de internauten gebruik van zoekmachines waardoor Google als het ware de online catalogus is geworden van alle beschikbare producten en diensten op Internet. Het is dus uiterst belangrijk geworden om uw site te bouwen in functie van optimale zoekresultaten voor uw producten binnen Google (en andere zoekmachines). Met andere woorden, indien een internaut uw product zoekt moet uw site zo hoog mogelijk in de lijst van de Google zoekresultaten verschijnen. Een internaut vindt graag de specialist van het product dat hij zoekt, indien hij een geloofwaardige en gespecialiseerde site vindt heeft u alle kansen om een klant te winnen. Een goede SEO strategie is vitaal vanaf de bouw van uw website om zonder verdere investering en op een natuurlijke wijze permanent bezoekers naar uw site te leiden. Er zijn verschillende zoekmachines (Google, Yahoo, Bing) maar het marktaandeel van Google is ongeveer 80% (Bron: comScore).

Voor de SEO van onze site www.slanket.fr (gericht op Frankrijk) hebben wij ons bijvoorbeeld geconcentreerd op op de zoekcombinatie « couverture avec manches » . Door SEO techniek (en wat geluk) zijn we erin gelukt om de eerste plaats te halen binnen google.fr ... maar opgelet, niemand, en wij ook niet, kunnen u zo’n eerste positie garanderen.

SEO Organic

Aankoop van zoektermen

Search Engine Advertising (SEA) - Dit zijn de advertenties die verschijnen in de rechterkolom bij de zoekresultaten van Google. Deze zogenaamde “Gesponsorde links” kunt u aankopen in Google bij zoekopdrachten waarvoor u de zoektermen heeft bepaald. Als een internaut begint te zoeken naar een product gebruikt hij meestal eerst algemene zoektermen en verkiest hij vooral de organische (SEO) zoekresultaten in de linkerkolom van Google. Nadien evolueert hij naar meer specifieke combinaties van zoektermen en zelfs productcodes, vooral hier kunnen pertinente AdWordcampagnes, gericht op specifieke producten, rendabel zijn. Bij het gebruik van Adwords is er ook een « gewilligheids-effect » merkbaar waardoor ook uw natuurlijke zoekresultaten vaker aangeklikt worden. Investeren in SEA zonder aandacht voor SEO is weggegooid geld. SEA kosten kunnen heel snel oplopen en het is belangrijk om enkel zoektermen te kopen die een hoge conversieratio opleveren. Indien er gemiddeld 50 kliks aan 0,20 € per verkoop nodig zijn, heeft u 10 € uitgegeven per verkoop, aan u om te berekenen welke promotie investering mogelijk is met uw marge per verkoop. AdWords is de naam van het advertentiesysteem van Google, veruit de meest efficiënte op de markt.

SEA

Via de beheersinterface van Google AdWords kunt u heel nauwkeurig uw advertentieuitgaven afstellen in functie van uw verkoop. De kost per klik op uw advertentie stijgt en daalt in functie van het aantal concurrenten en de prijs die ze voor dezelfde zoektermen willen betalen.

AdWords

Voor onze site ChampagneEnDirect.fr heeft de advertentie "Champagne De Sousa Rosé" (kost 35,71€) op de zoektermen "champagne rosé" ons toegelaten om ongeveer 50 flessen te verkopen, wat voor onze marge OK is ;-)

 

Affiliate marketing

Samen met Adwords behoort affiliatemarketing tot de meest efficiënte methodes binnen de Performance Marketing om bezoekers naar uw site te leiden. De e-commerce site (merchant) adverteert op de sites van een groot aantal affiliates. Hiervoor moet de merchant advertentiemateriaal (banners, product catalogus, teksten, foto’s, logo’s ...) ter beschikking stellen van de affiliates die dit materiaal op hun sites plaatsen om de site en producten van de merchant te promoten in ruil voor een commissie op het resultaat.

De commissies worden berekend op basis van verschillende meetpunten : een prijs per 1000 affichages van een advertentie (CPM), een prijs per klik (CPC), een prijs (% of vast bedrag) per verkoop (CPA) of nog een prijs per aktie (lead) zoals de inschrijving voor een newsletter (CPL). Er worden ook gecombineerde commissies gebruikt zoals CPC + CPA of CPC + CPL. Dit lijkt ingewikkeld maar gespecialiseerde affiliatie platformen brengen de merchants en de affiliates samen en verzorgen, voor een extra commissie, alle technische aspecten, de trafiekboekhouding en de facturatie tussen de merchants en de affiliates.

In elk land zijn er verschillende affiliateplatformen die elk soms ook gespecialiseerd zijn in bepaalde productcategoriën : reizen, immobiliën, textiel, gaming... De grootste platformen kunnen duizenden affiliates opleveren die intekenen op een campagne van een merchant. Om veel en vooral goede affiliates aan te trekken moet de merchant verzorgde campagnes aanbieden : aantrekkelijk promotiemateriaal, redelijke commissie, een converterende website, een kortingscode voor klanten... Wanneer de affiliates meten dat de klanten die ze doorsturen niet converteren, en ze dus geen commissie verdienen, zullen ze vrij snel een zwakke campagne afvoeren. Het is dus voorzichtig om eerst goede conversieratio’s via AdWords te halen alvorens met affiliate marketing te starten. De bekendste affiliate platformen in Europa zijn Affilinet, NetAffiliation, TradeDoubler en Zanox.

Prijsvergelijkingssites zoals Kelkoo en Twenga, of sites die kortingscodes samenbrengen en publiceren zoals Ma-Reduc of Ebuyclub, horen ook bij affiliate marketing omdat ze volgens dezelfde commissiemodellen werken.


Sociale netwerksites

Het aantal gebruikers van sociale netwerksites is indrukwekkend, 4 miljoen Belgen maken er gebruik van, dit betekent 69% van alle Belgische internetgebruikers. Het gemiddelde cijfer op wereldvlak is 72% of bijna een miljard gebruikers van een of andere sociale netwerksite. De populairse sites zijn Facebook (51%), MySpace (20%) en Twitter (17%). In België hebben Facebook (57%) en Netlog (12%) het meeste succes (Bron : InSites Consulting). Omdat een gemiddelde gebruiker tweemaal per dag een sociale netwerksite gebruikt is de belangstelling van adverteerders hoog.

Ongeveer de helft van de Amerikaanse bedrijven is aanwezig op een of meer sociale netwerksites, maar de meerderheid is niet in staat om een ROI te bepalen voor hun sociale strategie (Bron : eMarketer). Het is dus vooral trendy voor een e-commerce site om erop aanwezig te zijn, al was het maar om bereikbaar te zijn via dit nieuwe communicatiekanaal. Indien u veel tijd heeft is het mogelijk om sympathie op te bouwen en indien uw product vernieuwend of leuk is kunt u fans verzamelen, hetgeen vertrouwen zal geven aan bezoekers die reeds op uw e-commerce site zijn. Maar vandaag is er nog geen duidelijk succesmodel (naast betalende advertenties die er wel mogelijk zijn) om via sociale netwerksites klanten naar e-commerce sites te leiden.

Facebook

 

Viral marketing

Er is veel marketing drukte over virale video’s die de wereld rondgaan om producten te verkopen, maar tenzij u Lady Gaga bent is het weinig waarschijnlijk dat uw filmpje miljoenen kijkers heeft. Maar eenvoudige, authentieke filmpjes op uw site die uw product demonstreren of uw organisatie laten zien, zijn zeker nuttig om sympatie te krijgen en om uw conversie te verhogen, laat via een filmpje zien hoeveel moeite u doet om uw produkten te verkopen.

Na Google, Facebook en Yahoo is Youtube de meest bezochte site ter wereld. In Januari 2010 werden er 26 miljard video’s bekeken (Bron : comScore). Indien een internaut de keuze heeft tussen een video of een blad met uitleg, kies hij voor de video. Google, eigenaar van Youtube heeft dit goed begrepen en plaatst Youtube video’s tussen de zoekresultaten. Internauten bebijken graag authentieke getuigenissen over een product en ze zien liever home made video’s dan afgeborstelde publiciteitsspots.

Een sympatiek productfilmpje maken is eenvoudiger dan men denkt:

  • Internauten willen geen reklamespot zien, geef een eenvoudige eerlijke demo, wees enthusiast maar niet opdringerig.
  • Hou het eenvoudig, aktief en kort, voor 1 product is 90 seconden ideaal.
  • Gebruik natuurlijke, enthusiaste mensen, gebruik geen geschreven scenario, zorg dat basis geluid en licht goed zijn maar vermijd ingewikkelde techniek en investeer niet in dure camera’s.
  • Vind talent binnen uw bedrijf, laat uw eigen specialist « zijn » product demonstreren.
  • Gebruik (gratis) software als Camtasia, Jing, en Animoto om uw filmpje te monteren.
  • Herbegin tot u voelt dat de film werkt, take na take zal het vlotter gaan.
Inspiratie:

  • Gary Vaynerchuk is op korte tijd een heel succesvolle internet wijnverkoper geworden in de Verenigde Staten. (Acteertalent noodzakelijk !)
  • Een ideaal product voor Youtube marketing (1,5 miljoen views)


  • Ook dekens zijn cool ...


  • De expert ...

 

PR marketing

Indien u een vernieuwend, leuk of verassend product of dienst heeft kunt u proberen om persaandacht te krijgen. Om weerhouden te worden voor publicatie door journalisten moet u een interessant (niet commercieel) verhaal hebben. Net als u, willen journalisten gelezen worden. Zorg voor een verassend, leuk, sympathiek of zelfs licht provocerend verhaal en u zult gepubliceerd worden. Er bestaan gespecialiseerde persbureaus die dit voor u kunnen opzetten.

Lees : 10 punten voor een juiste start
customer service software technical support
Live Chat by Comm100