no-nonsenseno-nonsense - consulting...

Klanten willen Belgische e-commerce sites

Duidelijke opportuniteiten

De performance indicators van e-commerce


1. Het bezoekersaantal

Het aantal bezoekers op uw site is de eerste performance indicator. De bezoekers waarvoor u betaalt moeten zo gequalificeerd mogelijk zijn. Onderstaande methodes brengen bezoekers naar uw site :

  • Bestaande zoekvolumes (Google) voor een bepaald product
  • Positie binnen zoekresultaten (SEO)
  • Aankoop van zoektermen (SEA)
  • PR marketing (Press Relations, persaandacht krijgen)
  • Affiliation, partnersites die uw producten promoten in ruil voor een commissie
  • Prijvergelijkingssites (Vergelijk.be, Kelkoo, Twenga ...)
  • Online kortingscodes (Ebuyclub, Ma-Reduc ...)
  • Sociale netwerken (Facebook, Twitter, Blogs, enz.)
  • Word of mouth
  • Aanraden aan vrienden
2. De conversie

De conversie is de verhouding (in %) tussen uw aantal bezoekers en het aantal kopers. Veel elementen bepalen uw conversieratio en omdat u investeert in het aantrekken van bezoekers is een goede conversieratio even belangrijk als uw bezoekersaantal.

  • De geloofwaardigheid van uw site
  • Het gebruiksgemak, de eenvoud, de registratie en verkoopsprocedures
  • De beschikbaarheid van een product
  • De prijs
  • De leveringskosten, termijnen en methodes
  • De betalingsmogelijkheden
  • Contactgegevens, nabijheid, vertrouwen
3. Het gemiddelde aankoopbedrag per bestelling

Het is mogelijk om het gemiddeld aankoopbedrag te verhogen door gerelateerde producten aan te bieden (cross sales). Een positieve klantervaring (customer experience) heeft ook een verhogende invloed.

4. Terugkerende klanten

Nieuwe klanten aantrekken kost duur, daarom is het belangrijk om uw bestaande klanten te laten terugkomen, klantloyalty ontstaat door tevredenheid en dit kan liggen aan:

  • Een goede vorige ervaring
  • Een snelle en efficiĆ«nte oplossing van een probleem
  • Goede prijzen, regelmatige aanbiedingen
  • Gerichte aanbiedingen naar bestaande klanten
  • Een regelmatige updates van de site
  • Loyalty punten
  • E-mailing
Lees : Misvattingen
customer service software technical support
Live Chat by Comm100