no-nonsenseno-nonsense - consulting...

Klanten willen Belgische e-commerce sites

Duidelijke opportuniteiten

Misvattingen over e-commerce

Verkoop via internet is ten nadele van mijn bestaande verkoopskanalen. (kannibalisatie)

Vandaag gebruikt de consument meerdere kanalen om aankopen te doen. 50% van de e-commerce gebruikers bezoekt e-commerce sites om productinformatie te vinden (opzoeken van informatie, prijsvergelijking, product reviews). Andersom, iets minder dan 40% bezoeken winkels om hun online aankoop voor te bereiden. Beide kanalen hebben voor- en nadelen maar de consumenten hebben geleerd om beide in hun voordeel te gebruiken. E-commerce moet dus niet gezien worden als een concurrent maar als een complementair verkoopskanaal. (Bronnen : Fevad en Eurostats)

De internetgeneratie is vandaag 20 jaar oud en morgen zijn ze de nieuwe consumenten, ondernemingen zonder e-commerceluik zullen in hun hoofden eenvoudigweg niet bestaan.

e-commerce gebruik

 

De concurrentie uit het buitenland is te sterk !

Het merendeel van de buitenlandse e-commerce aanbiedingen binnen de Europese Unie zijn niet toegankelijk voor buitenlandse consumenten, eenvoudigweg omdat veel sites niet leveren aan het land waar ze wonen. Zonder de taalbarrières en de betalingsmogelijkheden te vergeten. Noteer ook dat een creditcardbetaling op een buitenlanse site in 6 van de 10 gevallen mislukt.

België situeert zich opnieuw in de kopgroep van landen waar de consumenten de meeste moeilijkheden hebben om e-commerce aankopen te doen in het buitenland, 70% van de aankooppogingen mislukken. (Bron : EC e-commerce Final Report 201009 / YouGovPsychonomics 2009)

 

Een laatste structureel gegeven remt de internationale e-commerce: de leveringskosten bedragen gemiddeld 16 € voor een verzending binnen Europa, dit is tweemaal het bedrag van een nationale verzending aan 8 €. De leveringstermijnen evolueren ook van een nationaal gemiddelde van 4 dagen naar 7 dagen voor een internationale levering. De e-commerceconsument moet dus veel obstakels overwinnen om op buitenlandse sites te kopen. Maar hij bliift gemotiveerd omdat het product niet beschikbaar is in eigen land of omdat het product in het buitenland beduidend goedkoper is.


De internauten kopen enkel boeken en computers online.

Deze producten vormden een paar jaar geleden een groot deel van de online verkopen, maar vandaag bestrijkt de e-commerce alle sectoren.




Tot besluit kunnen we stellen dat de Belgische e-commerce, net als in de buurlanden, verder zal groeien in de volgende jaren. Hierbij komt dat de Belgen liever kopen op Belgische sites maar dat het aanbod te laag is. Er zijn dus duidelijke opportuniteiten voor Belgische bedrijven om vandaag met e-commerce te starten.
customer service software technical support
Live Chat by Comm100