no-nonsenseno-nonsense - consulting...

Klanten willen Belgische e-commerce sites

Duidelijke opportuniteiten

E-commerce in België : 23,8% omzetgroei in 2011, welke crisis ?

  • De Belgische e-commerce websites hebben in 2011 een omzet geboekt van 1,118 miljard euro. Dat is 23,8 procent meer dan in 2010. Toen bedroeg het totaal verwerkte bedrag 903 miljoen euro. Dat meldt onlinebetaalspecialist Ogone. Het aantal online betalingen steeg van 10,7 miljoen in 2010 naar 13,2 miljoen in 2011, een stijging met 23 procent. Het gemiddelde bedrag per online aankoop steeg lichtjes van 84 euro in 2009 en 2010 naar 85 euro vorig jaar.
ogone

 

  • Volgens een rapport van eMarket Services kochten de Belgen in 2009 voor 900 miljoen € (!) op buitenlandse websites. Het totale aankoopbedrag van de Belgen via Internet was dus ongeveer 1,6 miljard € in 2009.
  • In vergelijking met onze buurlanden zijn de Belgische e-commerce cijfers laag. In Frankrijk werd in 2010 een omzet gehaald van 31 miljard € , een stijging van 24% tegenover 2009. (Bron : Fevad) De gemiddelde Fransman besteedde dus bijna 3 x meer via Internet dan de gemiddelde Belg. Hierbovenop kunnen we nog vermelden dat in 2010 slechts 38% van de (volwassen) Belgen een e-commerce aankoop deden en dit in vergelijking met 57% van de Fransen, 59% van de Duitsers, 67% van de Nederlanders en 67% van de Britten... (Bron : Eurostat)

De belangrijkste oorzaken van deze Belgische achterstand zijn de volgende :

  • De Belgen vinden de producten die ze zoeken niet op Belgische sites. Ongeveer 65% van de producten die ze zoeken zijn enkel beschikbaar op buitenlandse sites. (Bron : Eurostat /YouGovPsychonomics 2009)
  • Indien hij de mogelijkheid heeft verkiest de internetkoper duidelijk een site uit zijn eigen land. De Fransen, Duitsers, Nederlanders en Britten kopen heel zelden op buitenlandse sites. Ze vinden bijna alles wat ze zoeken op nationale sites en dit resulteert in een sterke groei van hun e-commerce sector. (Bron : Eurostat)
  • In Europa falen 60% van de aankooppogingen via buitenlandse sites wegens problemen met de inschrijving, de levering of de betaling. Ook op dit vlak is België bij de koplopers met 70% van de buitenlandse e-commerce aankooppogingen die mislukken. (Bron : Eurostat /YouGovPsychonomics 2009)

Er is dus een duidelijke opportuniteit voor Belgische ondernemers om e-commerce sites op te starten voor de Belgische markt, en waarom niet, in eenzelfde beweging, ook voor Franse en Nederlandse markten ?

Lees : Belgisch potentieel onbenut

customer service software technical support
Live Chat by Comm100