no-nonsenseno-nonsense - consulting...

Klanten willen productinformatie, keuze, prijzen en vertrouwen

Op deze wijze bouwen wij winstgevende sites

Domineer een niche

  • Zoals blijkt uit de laatste cijfers over e-commerce in België, is de sector gezond met een groei van 20% in 2009. Naast de zwaargewichten en grote winkelketens, zien we de opkomst van een nieuwe generatie sites gericht op niches. Deze speciaalzaken tonen expertise in een coherent gamma producten, een merk of diensten en bewerkt ze in de diepte. Dit nieuwe aanbod komt tegemoet aan de vraag van de klanten die steeds fijnere zoekopdrachten gebruiken in de zoekmachines. De beste strategie bij de zoekopdracht "kinderenschoenen kopen" is er zijn specialiteit van te maken.
  • De consument wordt aangetrokken door de winkel die het beste voldoet aan zijn zoekopdracht, vandaar de noodzaak om een niche te domineren door zich te profileren als de meest gespecialiseerde, deskundige, complete, praktische, leukste, dichtstbijzijnde, contacteerbare en, eventueel, goedkoopste e-commerce site voor een bepaalde niche. Indien men over beperkte marketing middelen beschikt is nichespecialisatie de beste methode om winstgevend te worden. Topposities op internet zijn duur omdat de grote spelers (pure players of niet) duizenden producten verkopen en een permanente marketing en prijzenoorlog voeren. Hun sites zijn koude distributieautomaten zonder veel expertise. De prijs is er koning en de marges op de topproducten zijn uiterst scherp.
  • Bij e-commerce zijn uw concurrenten op klik-afstand (one click away) dit vraagt een grote reactiviteit maar het heeft als voordeel dat veel van wat ze doen om klanten aan te trekken zichtbaar en meetbaar is. De analyse van hun aanbod, de positionering in de zoekmachines, de aankoop en prijs van zoektermen, de zoekvolumes en de marketingacties van de concurrenten laten in toe om een idee te krijgen van de inspanning die nodig zal zijn om tot een winstgevend e-commerceproject te komen.

Strategische marktpositie, prijscontrole en duidelijke profilering laten toe om uw niche beter te beheersen.

  • U heeft een merk en een bekendheid. U bent de referentie, de specialist voor een product, een productgamma, of een dienst.
  • U bent producent, invoerder, distributeur en u bent in een positie om de prijs van een productengamma te kunnen controleren.
  • U bent producent, invoerder, distributeur en uw producten / merken zijn nog niet beschikbaar op een Belgische e-commerce site. Of ze zijn beschikbaar maar niet behoorlijk gepresenteerd door een specialist.
  • Door de efficiëntie van uw organisatie kunt u op duurzame wijze een product of een dienst aanbieden aan een heel goede prijs.
  • De breedte van het gamma en uw benadering in een niche maakt van u een specialist : « 100 verschillende kinderschoenen van 0 tot 4 jaar », « Spijkers en schroeven per kilo », « 50 originele Mexicaanse hangmatten ».
  • U bent de specialist voor een plaatsgebonden dienst: zoals herstelling, onderhoud, zorg, transport, verse voeding, lokale retail en diensten. Surfers voegen hiervoor de postcode, de gemeente of zelfs de provincie toe aan de sleutelwoorden van hun zoekopdrachten. Hierdoor zijn er meestal weinig problemen om hoog in de zoekresultaten van Google te belanden.

Uw « USP » en uw strategie.

  • De reden waarom de internetklant eerder uw product of dienst moet kopen dan die van een concurrent moet geloofwaardig uitgedrukt kunnen worden in 1 of 2 zinnen. Dit is uw USP of Unique Selling Proposition. De beste USP’s worden intuitief aangevoeld door de klant nog voor hij het leest.

Lees : Uw site moet geloofwaardig zijn

customer service software technical support
Live Chat by Comm100